En nat på Dragsholm Slot

Hvor er Danmark fuld af skønne badehoteller, herregårde og slotte. Der er noget helt særligt ved at suse på landet og checke ind for en enkelt overnatning, der er så afslappende, at den gør sig ud for et par dages fri.

Sådan havde vi det, da vi kom hjem fra Dragsholm Slot forleden. Der var tid til nogle af de mest vidunderlige ting her i verden. Tid til at tale sammen, tid til at læse avis, tid til at gå tur, tid til at kigge ud i luften. Vi var der også i juli måned sidste år, så jeg vil være hurtig og kalde det for en tradition.

Man kan bo på slottet eller i godsboligen. Vi valgte igen i år sidstnævnte, da disse værelser har en terrasse og udsigt til slottet.
Der er en madbar på slottet, som er åben om eftermiddagen. Vi strøg direkte derud, da vi havde lagt taskerne, og jeg havde danset lidt om mig selv i glæde over at være ankommet. Madbaren har et rimelig lille, men lige-i-skabet menukort med simple, lækre snacks som friske kålruller med lam og en saftig gulerodskage med flødeost på toppen. De har tre glas vin på kortet, alle danske. Jeg fik et glas hvid af druen solaris. Den var sprød og faktisk relativt sød og parfumeret, i forhold til den er dyrket i Danmark.

I løbet af eftermiddagen gik vi en lang tur og så både små, sortspættede grise og køer. Vi plukkede mirabeller, kiggede på kornmarker og fik talt om alt og ingenting. Lige meget hvilken retning man går i fra slottet, er der naturskønt. Den ene vej finder man vandet, og den anden vej finder man marker.
Tilbage på slottet sent på eftermiddagen fik jeg læst en bunke aviser fra ugens løb med en kop kaffe i hånden, inden vi tog bilen ud til Sanddobberne og gik i vandet. Man kan gå ret langt ud, før det bliver dybt, og for mit vedkommende var det første tur i vandet i år. I Danmark i hvert fald.

På vej til middag på slottet i kjole fra Lollys Laundry, som laver virkelig mange fine prints. Vi spiste i bistroen og har derfor endnu deres Michelin-restaurant Slotskøkkenet til gode. Den er på listen.

Jeg fik en cocktail, som både var flot serveret og lige i min smag. En sour lavet over vodka og estragon og shaket med æggehvide for at gøre den luftig.
Vi fik et snackbræt til forret med alskens lækre ting. Blandt andet sprød kombu tang med røget creme, et vagtelæg samt små profiteroles med gedeost. Til hovedret fik vi perfekt tilberedt lam, og vi måtte droppe desserten, da ingen af os kunne mere. Vi kom ud til solnedgang, stavrede ned på værelset og faldt omkuld.

Næste morgen stod på en morgenløber i kuperede omgivelser omkring slottet. Vi løb langs vandet og vendte om, da vi havde nået fire kilometer, så vi fik otte i benene inden morgenmaden. Vi så både et dådyr og en hare. Morgenmaden på slottet er sådan en fin anretning med lidt af det hele og ikke bare det helt klassiske. Det er rart med lidt variation, og kaffen er ad libitum. What is not to like. Vi nåede lige at slå mave på værelset og hoppe i vandet igen, inden turen gik til Østerbro.

Hvis man skulle have lyst, har de vist tilbud lidt endnu på en overnatning med morgenmad. Jeg siger, gør det.