Guide til Portland, Oregon

PORTLAND: Jeg ved næsten ikke, hvor jeg skal starte. Vi er fans af Portland, det er helt sikkert. Vi startede med tre overnatninger og toppede med fire ekstra, fordi der var mere at se, og fordi der var mulighed for at tage et par endagsudflugter derfra. Mere om det i et andet indlæg. Som beskrevet i min guide til Seattle er vi typerne, der tager det stille og roligt på sådan en ferie, så man kunne sikkert klare det hele på tre dage, hvis man skar ind til benet og fik lidt fart på. Vi fik også tid til at se Netflix, læse bøger og træne.

Portland er mere intim og noget mindre end Seattle. Der er en del nybyggeri i stil med Københavns Nordhavn, og vi fik generelt indtryk af, at der er vækst. En stor del af centrum består af relativt lave bygninger, gaderne er lidt smallere nogle steder, og der er mange vægmalerier og blomsterkrukker i bybilledet.

portland guide portland guide portland guide portland guideportland guide

Hvor skal man bo? Nabolag, områder
Portland er delt af Willamette River, og vi tilbragte mest tid i downtown og Pearl District, hvor der er flest butikker og mest liv. På den anden side af floden er der kun få butikker men mange spisesteder, og udtrykket er lidt mere råt a la Kødbyen. Når man kommer længere ud af byen i retning af Mt Tabor Park, møder man fredelige villakvarterer og store træhuse med verandaer i bedste amerikansk stil. Om muligt ville jeg vælge at bo i Pearl District næste gang. Parkering i centrum af Portland er i øvrigt begrænset på samme måde som i Seattle, hvor man ikke må holde i mere end 2-4 timer ad gangen, selvom man betaler.

Hvor skal man spise? Restauranter, cafeer
Vi endte med at spise morgenmad det samme sted tre dage i træk, fordi det simpelthen var så lækkert. Det var på veganske KURE, som ligger downtown. Byen vrimler naturligvis med klassiske, amerikanske morgenmadssteder, men det er lidt for hård kost for mig i hvert fald flere dage i træk. På KURE spiste Troels frosne bowls og et par avocado smash toasts, mens jeg fik pumpkin porridge. Det er jeg simpelthen nødt til at finde ud af, hvordan man laver, når vi kommer hjem.

portland guide portland guideportland guide

Om aftenen er der ild i byens utallige bryghuse og selv på hverdagsaftener, var der fuldt hus flere steder. De fleste serverer også traditionel bryghusmad som burger og pommes frites, men det er måske ikke maden, man skal tage af sted for. De tilbyder ølsmagninger alle steder, og det var selvsagt et hit.

portland guide portland guide

Vores bedste aftensmadsoplevelse i byen var på Cooper’s Hall, som er et vinsted med vine på hane. Jeg fik en smagning af fire lokale vine og endte med at købte et glas af den, der faldt bedst i min smag. Maden var virkelig god. Det er rosenkålssæson, og dem forstår de at tilberede i USA. Vi fik dem stegt med karameliserede pekannødder som en forret, og det var nærmest ligesom at spise en dessert. Stedet bliver lejet ud til bryllupper, og jeg forstår hvorfor, for der var drønhyggeligt. Havde vi fundet stedet lidt før, havde vi spist der to gange.

portland guideportland guide

Hvor skal man snacke? Doughnuts, doughnuts, doughnuts
So many snacks, so little time. Vi ville gerne have prøvet isbutikken Salt and Straw i Seattle, men det nåede vi ikke, og vi nåede det heller ikke i Portland. Jeg ser dog, den findes i San Francisco også, så der er håb endnu. Til gengæld fik vi prøvet Voodoo Doughnut.

Jeg er egentlig ikke så meget til doughnuts og ville ellers aldrig vælge det, men jeg fornemmede, det var et must i Portland. Og som det er med så meget andet, så smager det jo godt, hvis det er lavet ordentligt. Jeg valgte den flade af dem, som var en maple syrup doughnut, mens Troels fik en med oreos på. I weekenden skal man foreberede sig på en lang kø, men den rykkede heldigvis rimelig hurtigt.

Og så vil jeg lige slå et slag for alle deres lokale specialøl i supermarkederne. Der er virkelig mange at vælge imellem, og de gør det meget i ‘sours’. Jeg er ikke velbevandret i øl, og det er muligt, det er helt almindeligt, men jeg tror ikke, jeg har smagt sådan nogle før. Selvom jeg ikke er udpræget øldrikker, kan jeg rigtig godt lide dem.

portland guideportland guideportland guide portland guide

Hvad skal man lave? Attraktioner, udflugter
Noget af det jeg havde glædet mig allermest til i Portland, var at besøge Powell’s Books, som er den største boghandler med nye og brugte bøger i verden. Ja, i verden. Morgenen efter vi ankom, trak jeg i løbetøjet og luntede de små fem kilometer ind til downtown og brugte to og en halv time derinde, inden Troels kom og hentede mig for at få morgenmad. Jeg har ikke lyst til at købe skønlitteratur, som jeg ved, jeg kun læser én gang, men jeg vil gerne købe bøger om selvudvikling og bøger af mere faglig karakter. Så jeg havde en liste med mig og kunne købe alle bøger på nær en enkelt som brugt. Det er jeg kæmpe fan af! Hvis man har den mindste interesse i bøger, så er det bare at sætte minimum et par timer af. Jeg så kun en brøkdel af butikken.

Udover at vandre rundt downtown og i Pearl District, som vi brugte et par dage på, så er der et enkelt sted, jeg vil anbefale at sætte kursen målrettet mod; MadeHere PDX. Det er en lokal designbutik, som kun sælger produkter fra Portland, og jeg fik næsten en hel time til at gå derinde og kom også ud med et par fine sager.

portland guide portland guideportland guide

I næste uge er der mere om udflugter og oplevelser i Oregon med afsæt i Portland.