løbetræning

Løb: Om at finde fokus i sin træning

LØBEAMBITIONER: Det går ret fint for min træning i øjeblikket. Der er ikke rigtig nogen steder, det gør ondt eller værker, og jeg er både rimelig stærk og i rimelig cardioform. Til gengæld kan jeg mærke, at det klør lidt i mig for at gå i gang med noget andet eller lægge fokus et andet sted rent træningsmæssigt. Jeg har altid været drevet af, hvad jeg synes er sjovt, og derfor har jeg afsøgt forskellige steder af fitnessverdenen igennem årene. I perioder har jeg lavet mere bodybuildingorienteret træning med mange gentagelser til total udtrætning, i andre perioder har det været crossfitinspireret og decideret vægtløftning, eller også har jeg gerne villet fokusere mere på calithenics, som er kropsvægtsarbejde. Det er jeg så løbet efter i en periode, indtil jeg er faldet over noget helt femte, som ser super sjovt ud. For mig kan det skifte ret hurtigt. Jeg når måske kun lige at lægge et program for et par dage, inden jeg finder noget andet, der er endnu sjovere. For det er sjældent eller aldrig et spørgsmål om, at jeg taber interessen for det, jeg laver, men nærmere et spørgsmål om, at der er så mange spændende ting, at jeg ikke kan begrænse mig.

Da jeg var gennem et rekrutteringsforløb med forskellige test for nogle år siden, hæftede headhunteren sig meget ved, at jeg er typen, der gerne vil det hele i mit arbejdsliv. Inden for kommunikation synes jeg, det er spændende at skrive, at lave intern kommunikation, at arbejde med branding, sociale medier, at undervise i sproglig formidling, at stå for repræsentation og netværk og så videre. Jeg vil gerne lidt af det hele, hvilket jeg heldigvis har fået lov til i mit arbejdsliv, og jeg kan tydeligt se, det personlighedstræk går igen i min træning.

Dog har jeg alligevel holdt fast i én ting i de år, jeg har trænet, og jeg kan se, at jeg mere eller mindre bevidst stadig har navigeret efter det, når jeg for en stund er stukket af i en retning: Jeg vil gerne være stærkere. Jeg har aldrig rigtig forsømt mit dødløft, mine pull ups eller mit bænkpres, og jeg har altid afholdt mig fra at løbe meget længere end 10 kilometer, fordi målene om at blive god til at løbe langt og være stærk ikke hænger særlig godt sammen. Det er faktisk kontraproduktivt, fordi kroppen helst vil have så lidt som muligt at bære rundt på, når der skal løbes langt. Det harmonerer ikke med store muskler.

Til gengæld har jeg nu i lang tid tænkt lidt over, at jeg gerne vil være hurtigere på min 5K og måske endda på min 10K. Lige præcis løbetræning har altid været en mental pause, et afløb for stress og enormt lystbaseret for mig, selvom det kan være umanerlig hårdt til tider. Men altså en slags frirum, som jeg ikke har været meget for at skemalægge, og derfor har jeg heller aldrig fulgt andet end hjemmestrikkede skabeloner for løb uden deciderede mål og test undervejs. Hvis der er kommet en PR, har det været en glædelig overraskelse, men jeg har aldrig bygget op imod at skulle løbe en god tid.

I en del uger har jeg til gengæld tænkt, at det faktisk nok kunne være ret sjovt at prøve det, og når jeg har holdt fast i den tanke så længe, så tror jeg, jeg skal rykke på den. Stadig kun de ”korte” distancer dog. Stærke Ida Thyrring har sparket til tanken om at gøre noget ved løbet, fordi hun viser sig også at være et løbelyn. Jeg har absolut ingen ambitioner om at kunne følge med hende, men hvis jeg bare kunne se en fremgang i min egen løbetræning og blive lidt klogere på, hvordan jeg bedst håndterer den, så ville det faktisk nok være ret sjovt.

Så nu må jeg hellere til det. Er der nogen, der kan anbefale en dygtig løbetræner? Ikke sådan en, der er god til at motivere, men sådan en, der er super skarp på individuel programlægning, teknik og løbeøkonomi.

Follow on Bloglovin

Mere fra mettem.dk
Træningsinspiration: Booty building
Om at finde motivation til sin træning

 

Posts created 76

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top