løbeprogram

Nyt løbeprogram, hej 10K

LØBEPROGRAM: Jeg er lige kommet igennem første uge af mit løbeprogram. Nyt, nyt, nyt. Som nævnt her, har jeg i længere tid ønsket mig at fokusere lidt på løbet for at se, hvad det kan. Det er omkring 10 år siden, jeg begyndte at styrketræne og lave crossfit, og det tog med det samme over for løbetræningen.

I var søde at byde ind med fem dygtige løbetrænere, og jeg har mødtes med den ene og fået et program til tre ture ugentligt samt én valgfri tur til de uger, hvor jeg føler for det. Målet er 10K på 50 minutter eller derunder til løbet ”Nike Marathontest 1” den 3. februar 2019 i Fælledparken. Mit første løb. Der er tempoballoner og hele baduljen. Jeg glæder mig allerede rigtig meget! Jeg har løbet 10K mange gange før, og min hurtigste tid har været mellem 52 og 53 minutter.

Dødsintervaller
Første uge har været sjov og benhård. Mest fordi jeg misforstod, hvor hurtige mine intervaller skulle være i torsdags. Så jeg løb 15×200 meter med 16K i timen i stedet for med 13K i timen. Jeg var virkelig frustreret undervejs, fordi jeg var nødt til at gå i mine pauser for at kunne gennemføre, og det var meningen, jeg skulle jogge. Det var en stor lettelse at finde ud af, at jeg havde misforstået, så nu glæder jeg mig til næste uge, hvor intervallerne bliver dødlette. For derudover har det været fedt, og det er heldigt, når der er 13 uger endnu, og det er årets mørkeste og koldeste tid. Det gider jeg dog ikke indrette mit træningsliv efter, så det er bare derudad.

Mit program er bygget op omkring en tempotur, hvor jeg løber i et tempo meget tæt på mit løbspace, en intervaldag samt en lang, rolig tur. Jeg skal saftsuseme op og løbe 14K på nogle af mine rolige ture, men alt i alt er det jo en klassisk opbygning, som jeg også tidligere selv har tilrettelagt min løb efter.

løbeprogram

Commitments
Den egentlige åbenbaring fik jeg, mens vi snakkede om programmet og min øvrige træning. Jeg har ikke rigtig forbedret mit løb i de 10 år, jeg har løbet, fordi jeg aldrig har fokuseret på min løbetræning. Det har været et supplement til styrketræning, og selvom jeg altid har givet alt i mine træningspas, så har jeg accepteret, at eksempelvis mine intervaller har været lidt langsommere nogle gange på grund af en tung styrketræning dagen forinden. Og når jeg har været for træt i kroppen til at styrketræne, har jeg løbet en lille tur i stedet. Det er aldrig faldet mig ind at slappe lidt af med styrketræningen dagen inden en lang løbetur for at have friske ben.

Det skal jeg nu.

Realiteterne gik op for mig, da løbetræneren talte om maksimalt to styrketræningspas om ugen bygget op omkring løbsassisterende øvelser. Og jeg fik næsten kolde fødder lige der. Jeg ved ikke, hvorfor jeg først der blev klar over, at det handler om mine prioriteringer. Jeg har aldrig prioriteret løb, og så er det jo svært at blive bedre.

Styrketræning giver mig så meget glæde og velvære, at jeg er usikker på, om løbelykke kan bære det alene. Og så er jeg bange for at blive slap. Men jeg fortæller mig selv, at det kun er 14 uger, og så kan jeg gå tilbage til at løfte, hvis jeg har mistet mere muskelmasse og styrke, end jeg kan holde ud. Løbetræneren var ude i, om jeg mon skulle gå efter et halvmarathon, når jeg er vant til at løbe op til 10K, men jeg vil langt hellere blive hurtigere. Især fordi det er så kontraproduktivt for styrketræningen at løbe langt.

Troels har heldigvis lavet et godt program til mig for mine to styrketræningsdage, så nu skal jeg bare selv finde balancen mellem det og løbet. Og huske, at jeg skal spare mig til løbeturene.

Jeg vil super gerne høre fra dig i kommentarfeltet, hvis du har erfaringer med at skrue op for løbetræning og ned for styrketræning. Eller om noget helt andet.

Mere fra www.mettem.dk
Om et kuet køn og meningen med livet
Om at skabe nye (sunde) vaner

Følg med på Facebook eller Instagram

Follow on Bloglovin
Posts created 76

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top