Om at nå sit allerførste træningsmål

LØBEMÅL: Jeg gjorde det! Nåede mit mål om at løbe 10K på under 50 minutter til dagens Nike Marathon testløb i Fælledparken. Jeg burde egentlig sige, vi gjorde det, for Troels har gået op i det med liv og sjæl fra sidelinjen i en sådan grad, at det nærmest kan betegnes som en teamindsats.

Trods et rimelig intenst træningsliv gennem de seneste 10 år har jeg aldrig deltaget i konkurrencer eller sat egentlige mål for min træning. I stedet har jeg bare arbejdet kontinuerligt mod at blive stærkere uden skæringsdatoer, og det har fungeret så fint. Jeg er i hvert fald blevet stærkere.

Siden efteråret har jeg dog arbejdet målrettet mod at blive hurtigere i løbeskoene med dagens 10K for øje. Jeg har været nervøs for at blive slap i processen, men jeg har holdt på min styrke undervejs takket være Troels, der har programmeret den del af det. Man kan vedligeholde meget med kun to styrketræningsdage om ugen.

Han bar mig også igennem i dag ved at løbe rundt i Fælledparken for at møde mig på ruten så mange steder som muligt og heppe. Ved start, 1,5K, 3K, 4K, 5K, 6,5K, 8,5K, 9,5K og så ved målstregen. Han tilbød også at løbe med på turen, men jeg ville gerne se, om jeg kunne selv. Med ham på sidelinjen, selvfølgelig, for ellers var det ikke gået så godt. Jeg kom over stregen i tiden 49.30 minutter, og jeg er overrasket, glad og stolt. Faktisk var jeg så presset til sidst, at jeg ikke havde overblik over, om det var lykkedes mig, da jeg løb i armene på ham.

Jeg har før skrevet om, hvorfor træningsmotivation bør spille en meget lille rolle i dit træningsliv, og selvom jeg forstår, at konkurrencer kan være et middel til at få trænet, så synes jeg, det har været en anelse drænende at have det hængende over hovedet. Ikke fra begyndelsen men i de seneste fire uger, hvor mine ben har været tunge og trætte. Så meget at jeg ikke kunne gennemføre det foreskrevne program i 14 dage i streg og til sidst måtte holde pause i tre dage, løbe en rolig tur og få en gang massage. Det var kun tre uger inden løbet og lige midt i mit peak. Til gengæld var oplevelsen det større, da det lykkedes i dag til trods for tre flade uger. En lille eksplosion af løbelykke.

Med det vil jeg gerne give mine erfaringer videre. Jeg kunne have listet mine pointer, inden jeg startede på løbeprojektet, for det er almindeligheder i træningsverdenen, men nu har jeg også mærket dem på egen krop, og det er bekræftende.

Stol på processen. Rigtig mange er lykkedes før dig, og såfremt du har fundet eller købt et program, der passer til dig, vil nogle dage føles lette, men andre vil føles tilsvarende tunge. Sådan er det. Hvis du bare holder dig til planen, så venter forløsningen i sidste ende.

Lyt til din krop. Det kræver en del at mærke sin krop og endnu mere at stole på det, den fortæller dig. Vi dyrker ikke rigtig mavefornemmelser og intuition i vores samfund, men i sport er det nødvendigt, og hvis kroppen fortæller dig, du har brug for en pause, så skal du lytte efter.

Gør løb til en holdsport. Selvom der ikke er nogen, der kan tage over for dig på turen, så er det uvurderligt at have mental støtte, for det er som bekendt hovedet, der giver op før kroppen. Jeg er begavet med en kæreste, der gør alt for at støtte mig ikke kun på dagen men i forløbet. Find en, der kan gøre det for dig eller endnu bedre; find en løbemakker.

Nu glæder jeg mig til at løbe nogle ture uden pace og programmer. Og så glæder jeg mig til at smede den igen uden at skulle spekulere på, om jeg bliver for træt til mit løbeprogram. Det starter i overmorgen eller måske i morgen, for jeg kan sikkert ikke holde mig fra centret. I dag fejrer vi med fastelavnsboller til eftermiddag og bøf bearnaise til aften.

Hav en dejlig søndag.

Mere fra www.mettem.dk
Strøtanker #1
Om at spilde sin tid på arbejdspladsen
Følg med på Facebook eller Instagram

Follow on Bloglovin

 

Posts created 58

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top