Sådan får du kunder som selvstændig

NETVÆRK: Hvor får du dine kunder fra? Det spørgsmål fik jeg i en 1:1 samtale med en mand for nogle uger siden, der netop er gået selvstændig. Jeg kan godt forstå, det dukker op, for det kan være svært at forestille sig, hvordan man finder frem til kunderne. Til dem, der netop står og mangler ens kompetencer og arbejdskraft.

For de flestes vedkommende er det ikke noget, man træner på arbejdsmarkedet, for der ligger opgaverne bare og venter. Der er nogle andre i organisation, der løfter salgsarbejdet, men som selvstændig skal du kunne det hele selv, og salg er ret essentielt.

Svaret er netværk
Mit svar på spørgsmålet har været det samme, siden jeg startede for +10 år siden. Jeg får min kunder gennem netværk. Det betyder selvfølgelig ikke, at jeg sidder og venter på opkaldene, men at jeg jævnligt rækker ud til dem, jeg kender i arbejdsmæssige sammenhænge for at være opdateret på deres situation og klar til at byde ind. Det handler nemlig ofte om at være på det rette sted på det rette tidspunkt.

Det kræver et ret stort netværk, for en del af de mennesker, jeg kender, vil formentlig aldrig få brug for min arbejdskraft. Derfor ser jeg det som en del af mit arbejde at udvide mit netværk med nye mennesker, der potentielt kan blive mine kunder. Måske straks, måske om flere år. Mest sandsynligt er nok et sted imellem, men det allermest sandsynlige er nok, at det aldrig bliver til noget, for sådan er netværksgamet nu engang.

Det personlige møde
Nu tænker du måske, at du ikke er særlig god til at netværke eller ikke kan lide det. Sådan tror jeg, rigtig mange mennesker har det, men det er vigtigt at se netværk som en del af dit arbejde. Det kræver tid og energi, men det betaler sig i længden, og måske motiverer det endda, når det lykkes.

Du skal ikke bruge al din tid og dine penge på SEO, nye billeder til din hjemmeside, Google Adwords, og hvad man ellers kan finde på, når man prøver at slå igennem som selvstændig. Du skal ud ad døren og møde mennesker til arrangementer og events, for det personlige møde og relationer mellem mennesker står så meget stærkere end noget andet.

Netværk handler ikke om at sælge, men om at bygge relationer og holde sig relevant, når der er brug for din arbejdskraft. Derfor er det ikke nødvendigvis en guldgrube fra første færd, men hvis du går lidt strategisk til det, skal der nok være hul igennem før eller siden.

Tag det første skridt i dag. Hvordan kan du udvide dit netværk?

Mere fra www.mettem.dk
OFF ROAD: “Kunst og penge har altid været lidt af et tabu”
Hvorfor frygt står i vejen for din indtjening

Posts created 88

3 thoughts on “Sådan får du kunder som selvstændig

  1. Hej Mette,
    Tak for et interessant skriv 🙂 Har du nogle eksempler på, hvad disse events og arrangementer kunne være?
    Jeg er ikke selvstændig, men jeg drømmer om en dag at springe ud i det.

    Vh. Emma

    1. Hej Emma, spændende, du går i sådanne tanker!
      I min branche som er kommunikation findes der et hav af gratis arrangementer – blandt andet hos nogle af de store spillere, som bureauer etc., der har morgenmadsmøder og lignende. Det kan også være fagforeninger, der har arrangementer eller nogle af de organisationer, der støtter erhvervsfremme. Det er bare at gå i gang med at researche 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top